شاهد

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ شاهد خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

ChatGPT چیست؟ در حالی که دنیا به سرعت مجذوب تکنولوژی ساخت تصاویر جذاب و خلاقانه ساخته شده توسط Midjourney (یک ابزار هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس) شده است، یکی دیگر از برنامه ترند دیگر در این روزها راجع یعنی ChatGPT با تکنولوژی مبتنی بر درک زبان انسان‌ها خودنمایی می کند. چه می‌شود اگر یک ربات بتواند مانند یک فرد عاقل با شما صحبت کند و به شما راهکاری را ارائه دهد؟ اکنون بشر نخستین گام‌های خود را برای دستیابی به چنین ابزاری برداشته است که نمونه اولیه آن را می‌توان در تکنولوژی ChatGPT مشاهده کرد. این ابزار همانند یک چت بات اما با پاسخ‌هایی کامل نزدیک به لحن یک انسان کار می‌کند. در ادامه با ما باشید تا به بررسی این فناوری بپردازیم.


ChatGPT چیست؟

دنیای فناوری که همواره در حال رشد و پیشرفت است، این بار، انقلاب خود را با پیشرفت‌های خیره کننده هوش مصنوعی AI رقم می‌زند. یکی از آخرین دستاوردها در این حوزه، ChatGPT نام دارد که امروزه آوازه آن بسیار زیاد شنیده می‌شود. اما ChatGPT چیست و چه کاربردهایی خواهد داشت؟ در پاسخ ابتدا با ما باشید تا با این ابزار آشنا شویم. ChatGPT یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی هدایت می‌شود و به شما امکان آن را می‌دهد مکالمات انسان‌مانند و حتی فراتر از آن را با یک ربات چت داشته باشید. این ابزار می‌تواند به سوالات پاسخ دهد، به شما در کارهایی مانند نوشتن ایمیل و کد زدن کمک کند و بسیاری موارد دیگر که در ادامه به معرفی بیشتر آن می‌پردازیم. همچنین جالب است بدانید این ابزار می‌تواند در حال حاضر برای عموم رایگان است؛ زیرا ChatGPT در مرحله تحقیق و جمع آوری بازخوردها بوده و دوره کارآزمایی خود را می‌گذراند.جوان ایرانی (irjavan.com)


ChatGPT توسط OpenAI، یک شرکت تحقیقاتی و هوش مصنوعی ایجاد شده است.  این شرکت ChatGPT را در 30 نوامبر 2022 مصادف با 9 آذرماه همین سال (1401) راه‌اندازی کرد. OpenAI همچنین مسئول پلتفرم‌های مشابهی در این زمینه است که عبارتند از:

DALLE-2: یک مولد محبوب هنر هوش مصنوعی است که برای تولید کننده تصویر به کمک فناوری هوش مصنوعی کاربرد دارد. شما می‌توانید متن دلخواه خود را با کمک این ابزار به تصویر تبدیل نمایید.

نکته: حال با فهم اینکه ChatGPT چیست، برای اینکه بتوانید از این سایت استفاده کنید، کافیست تنها در این سایت ثبت نام کرده و متن خود را بنویسید تا یک تصویر به کمک هوش مصنوعی مرتبط به آن ساخته شود.

نکته: برای ثبت نام لازم است یک شماره تلفن غیر از ایران داشته باشید. متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، هرچند شماره تلفن این کشور در لیست Phone نامبرهای سایت قرار گرفته اما سرویس دهی به آن امکان پذیر نیست. در انتهای این مقاله راجع به راه حل این موضوع صحبت شده است.


Whisper: یک سیستم تشخیص خودکار گفتار پیشرفته SotA است که می‌تواند تقریبا بدون نقص، گفتار را در ده‌ها زبان رونویسی کند و حتی کیفیت صدای ضعیف یا نویز بیش از حد پس زمینه را مدیریت نماید.  دامنه کلمات گفتاری همیشه تا حدودی برای موارد استفاده ML دور از دسترس بوده است



شیوه کار ChatGPT چگونه است؟

اما اساس کار ChatGPT چیست و چگونه کار می‌کند؟ یکی از پرسش‌هایی که کنجکاوی بسیاری از کاربران را برانگیخته است، چگونگی کار کردن این ابزار و دقت بالای آن است. در پاسخ باید بدانید اصولا این ابزار از یک مدل پردازش زبان Native استفاده می‌کند که با عنوان Generative Pretrained Transformer شناخته می‌شود و ترکیبی از علم علوم کامپیوتر و زبان شناسی در کنار NLP است. این مدل توسط Open AI ساخته شده است. همچنین در طراحی آن از تکنیک‌های اولیه ماشین لرنینگ مانند Supervised Learning و Reinforcement Learning استفاده شده است. همچنین از یک الگوریتم یادگیری که توسط این شرکت توسعه یافته است در آن استفاده شده است. شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی را از سایت آن بیابید.

همچنین لازم است بدانید این ابزار توسط دیتا کتاب‌ها، مقالات و صفحات وب در کنار ویکی پدیا آموزش داده شده است و در آن 570 گیگ اطلاعات شامل 300 میلیارد کلمه را تا سال 2021 برای Train کردن آن به کار گرفته است.


کاربردهای ChatGPT کدامند؟

به یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در این مقاله راجع به این ابزار رسیده‌ایم و حالا می‌خواهیم بگوییم کاربرد ChatGPT چیست؟ در پاسخ باید به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

ساخت جوک: شما می‌توانید از این ابزار برای تفریح خود استفاده کنید. یکی از کاربردهای تفننی آن، ساختن جوک است. این ابزار پتانسیل خود را برای ساخت جوک‌هایی در سطح متوسط نشان داده است.

توضیحات ساده برای موضوعات سخت: گاهی اوقات، گوگل کردن یک موضوع به شما درک روشنی نمی‌دهد. به موضوعاتی مانند کرم‌چاله‌ها، ماده تاریک و همه آن نظریه‌هایی که ممکن است بسیار سنگین باشند فکر کنید. در این حالت شما می‌توانید از این ابزار برای فهم ساده استفاده کنید.

نگارش رزومه و نامه سفارشی: اگر در حال حاضر به دنبال یک شغل هستید، یکی از خسته‌کننده‌ترین بخش‌های فرآیند درخواست شغل، نوشتن یک رزومه شخصی و نامه سفارشی سازی شده برای هر شغلی است که برای آن درخواست می‌کنید. به طور معمول شما نمی‌توانید به سادگی برای هر کار یک نسخه از این نوشته‌ها را بنویسید. ChatGPT یکی از سریع ترین راه‌ها برای ساخت رزومه آنلاین است.

حل مسائل ریاضی: آیا می‌دانید توانایی جالب ChatGPT چیست؟ در واقع این برنامه می‌تواند به صورت مرحله به مرحله مسائل ریاضی را برای شما حل کرده و توضیح دهد.

مشاوره در روابط: همانطور که گفته شد، این ابزار می‌تواند برای مشاغل Knowledge Worker یک جایگزین باشد که هنوز راه بسیاری دارد. هرچند هوش مصنوعی درکی از احساسات ندارد اما می‌تواند نکات و تذکراتی را با توجه به وضعیت شما گوشزد کند.

نگارش کد و دیباگ کردن آن: اگر بخواهیم بگوییم جذاب‌ترین کاربرد ChatGPT چیست؟ می‌توان به قابلیت نگارش کد و دیباگ کردن آن پرداخت. این ابزار به شما کمک می‌کند تا مشکلات کد را بیابید و ساعت‌ها در دیباگ کردن آن معطل نشوید. همچنین می‌تواند برای ساخت برنامه‌های ساده به زبان‌های مختلف استفاده شود.

همچنین از دیگر کاربردهای این ابزار می‌توان به نگارش موزیک در هر نوع ژانر، صحبت کردن در مواقع تنهایی با یک ربات و غیره اشاره نمود.



مزایا و معایب ChatGPT چیست؟

اما مزایا و معایب ChatGPT چیست؟ در پاسخ باید ابتدا در مورد مزایای این ابزار می‌توان گفت:

یادگیری شخصی: ChatGPT می‌تواند با سطح درک دانش آموز سازگار شود و سختی مفاهیم یا سوالات را به صورت کامل برای او با زبانی ساده و مرحله به مرحله آموزش دهد.

صرفه جویی در زمان: ChatGPT می‌تواند با ارائه پاسخ‌های سریع به سؤالات، در وقت صرفه جویی کند و به افراد اجازه دهد به کارهای دیگر بروند یا درباره یک موضوع بیشتر بیاموزند.

پشتیبانی سریع‌تر مشتری: طبیعتا چت GPT پاسخ‌های سریع‌تر و واضح‌تر را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. مصرف کننده از خدمات سریعتر سود می‌برد و به طور کلی تجربه او را بهبود می‌یابد. این ابزار به تدریج زمان انتظار را کوتاه می کند.


همچنین در مورد معایب مهم ای ابزار می‌توان گفت:

افزایش اشتباه و سوء برداشت: این برنامه براساس پایگاه داده خود که فعلا قابل آپدیت نبوده و تا سال 2021 داده دارد، به کاربران پاسخ می‌دهد. اگر کاربر درخواستی را ارسال کند که ChatGPT در حال حاضر در پایگاه داده خود ندارد، پاسخ نمی‌دهد. این ابزار ممکن است در نتیجه این پرس و جوها گیج شده و به درستی نتواند پاسخ صحیحی را بیاورد.

افزایش هزینه با پیچیدگی بیشتر: درک این نکته ضروری است که ابزار ChatGPT با طراحی پیچیده‌تر و عملکرد برتر، هزینه بیشتری نیز خواهد داشت. این امر می‌تواند هزینه استفاده از آن را افزایش دهد.

عدم مناسب بودن برای همه مشاغل: ChatGPT برای انواع برنامه ها و بخش‌ها مفید است، اما قادر به مدیریت همه آنها نیست. امروزه برخی از سرویس‌ها مانند خدماتی که توسط خدمات روانپزشکی، بیمارستان‌ها، آتش نشانی‌ها و نیروهای پلیس ارائه می‌شود، نیاز به اقدام سریع و اطلاعات دقیق دارد. در چنین شرایطی، سرمایه گذاری در ChatGPT نمی‌تواند منجر به نتایج مثبت در بلند مدت شود.



راهنمای گام به گام استفاده از ChatGPT

اما شیوه استفاده از ChatGPT چیست؟ چگونه می‌توان به این برنامه دسترسی داشته و از آن استفاده نمود؟ در پاسخ می‌توان به چند مرحله اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشند:


ورود به سایت چت جی بی تی: در قدم اول از نحوه استفاده از چت جی بی تی، لازم است به سایت آن وارد شوید که به آدرس این لینک بروید.

حال بر روی دکمه Try ChatGPT کلیک کنید. گزینه Try را در بالای رابط کاربری وب سایت قابل مشاهده است.

در مرحله بعد، از شما خواسته می شود که وارد شوید یا ثبت نام کنید. اگر از قبل یک حساب OpenAI ندارید، با استفاده از آدرس ایمیل خود ثبت نام کنید. همچنین ممکن است مجبور شوید قبل از ورود، شماره موبایل خود را نیز ثبت کنید که این اصلی‌ترین چالش برای ساکنین ایران خواهد بود.

هنگامی که وارد شوید، با چند اطلاعیه سلب مسئولیت مواجه خواهید شد. اینها شامل اطلاعیه‌ای است مبنی بر اینکه توسعه دهندگان هوش مصنوعی ممکن است تعامل شما با ChatGPT را برای ارزیابی عملکرد سیستم بررسی کنند. می‌توانید از این سلب مسئولیت‌ها صرف نظر کنید.

اکنون، می توانید تعامل با ChatGPT را شروع کنید. برای شروع مکالمه، کادر پیام را در پایین رابط پیدا کنید.

ChatGPT به سرعت پاسخی‌را برای شما ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال سوالی را بپرسید و اگر از جواب ناراضی بودید، می توانید دکمه Try Again را فشار دهید. سپس ربات سعی می‌کند به طور متفاوتی به شما پاسخ دهد.

تا اینجا به این سوال که ChatGPT چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد پاسخ دادیم. حال نوبت آن است که به راه حل چالش مهم آن بپردازیم.



روش احراز هویت شماره تلفن با ChatGPT چیست؟

راه حل احراز هویت در ChatGPT چیست؟ در هنگام ثبت نام نمی‌توانید شماره ایران را ثبت کنید. چراکه با اخطار مواجه خواهید شد. بنابراین باید یک شماره از یک کشور خارجی پیدا کرده و یا به آنجا مهاجرت کنید. به عنوان مثال، حتی کشور عراق نیز در لیست کشورهای مورد تایید این پلتفرم وجود دارد اما مناطقی همچون ایران، افغانستان، روسیه، چین، پاراگونه و غیره در آن نیستند.  بهترین راهکار آن است که از همینجا یک شماره تلفن برای ثبت نام در این پلتفرم تهیه کنید. جهت انجام چنین کاری، می‌بایست یک شماره از کشوری که مورد پذیرش این پلتفرم است تهیه کنید. (لیست کشورهای در این لینک، ممکن است در آپدیت‌های بعدی نیز ایران به واسطه مجوز رفع تحریم‌های اینترنتی وزارت خزانه داری آمریکا به این لیست اضافه شود).


یکی از سرویس‌هایی که شماره تلفنی را برای این پلتفرم ارائه می‌کند، نامبرلند است که تنها کافیست به این لینک مراجعه کرده و یک شماره از آن دریافت کنید. شما می‌توانید  با حداقل 6-7 هزار تومان یک شماره را برای خود بخرید. سپس احراز هویت را در سایت تکمیل کنید.


آینده ChatGPT چگونه خواهد بود؟

بنظر می‌رسد آینده چنین ابزاری درخشان خواهد بود. در همین حال، گفته می‌شود که مایکروسافت که قبلا در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده بود، در حال مذاکره در مورد گنجاندن ChatGPT در Bing، موتور جستجوی آن و برنامه‌های Office است.  لینکدین متعلق به مایکروسافت مملو از پست هایی در مورد تطبیق پذیری ChatGPT شده است. این ابزار می‌تواند مقاله‌های دانشجویی بنویسد، یک طرح کسب‌وکار را در زمان کمتر بسازد، به راحتی یک گزارش خبری را جمع‌آوری کند و حتی یک هنرمند شاعر همانند یک غزل و شکسپیر بسازد. همچنین هوش مصنوعی این ابزار می‌تواند در سال‌های بعد بر آینده شغلی افرادی همچون تحلیلگران، برنامه‌ریزان تجاری، مشاوران، بازاریابان، متخصصان روابط عمومی، فروشندگان و استراتژیست‌ها تاثیر گذار باشد.

ChatGPT چیست؟ راه حل احراز هویت شماره تلفن





[ بازدید : 45 ]

[ چهارشنبه 5 بهمن 1401 ] [ 10:19 ] [ F369 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]