شاهد

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ شاهد خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


وقتی فردی با علائم بد زیادی در ستون فقرات به پزشک مراجعه می کند، متخصص مغز و اعصاب می تواند بیمار را معاینه کرده و معاینه فیزیکی انجام دهد. اگر بیمار از کمردرد و گردن درد رنج می برد، باید مدتی تحت نظر باشد، باید کارهای درست را انجام دهید و ببینید مشکل حل می شود یا خیر! در صورت رعایت این نکات و عدم تفاوت در میزان درد، استفاده از داروها و داروهای ضد التهابی توصیه می شود.

در بیشتر موارد، بیمار می‌تواند با درمان‌های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، ورزش در منزل یا سوزن نخاعی بهبود یابد. اگر بدن به این درمان ها پاسخ مثبت نداد، جراحی ستون فقرات توصیه می شود.

جراحی ستون فقرات

ستون فقرات از 33 استخوان تشکیل شده است که روی هم قرار می گیرند. این استخوان ها توسط رباط ها و ماهیچه ها به یکدیگر متصل شده و در یک راستا با یکدیگر قرار دارند. ستون فقرات اصلی ترین نقطه تکیه گاه بدن است و قد فرد بر اساس آن است. با کمک ستون فقرات می توانید خم و راست شده و بدن را به پهلو بچرخانید.

انحنای ستون فقرات

وقتی از پهلو به ستون فقرات نگاه می کنیم، در این ستون یک انحنا می بینیم، شبیه حرف S است. ستون فقرات در ناحیه گردن و پایین کمر، وسط و پایین کمر به سمت خارج منحنی می شود. وجود این منحنی ها به عنوان فنری برای جذب ضربه به ستون فقرات، حفظ تعادل و ایجاد دامنه حرکتی در طول ستون فقرات عمل می کند.

جراحی ستون فقرات می تواند به درمان چه مشکلاتی کمک کند؟

مشکلات دیسک

مشکلات در بازوها و پاها با شروع عصبی

افراد مبتلا به اسکولیوز (انحنای غیرطبیعی ستون فقرات)

افراد مبتلا به کمردرد و گردن به دلیل مشکلات ستون فقرات

جراح ستون فقرات

ارتوپدی ها و جراحان مغز و اعصاب می توانند مشکلات ستون فقرات را درمان کنند. این باور وجود داشت که اگر بیمار دچار مشکلات قابل توجهی در سیستم عصبی خود باشد، بهتر است از ستون فقرات و جراح مغز و اعصاب برای درمان خود مانند جراحی بسته ستون فقرات استفاده کند، اما این تصور دیگر درست نیست. امروزه گفته می شود زمانی که با این مشکلات مواجه می شوید باید از یک فرد یا متخصصی که تخصص کافی در زمینه مشکلات ستون فقرات و به عبارتی متخصص کمر و ستون فقرات دارد و در جراحی خود تخصص دارد، مراجعه کنید.

هنگام تصمیم گیری در مورد جراحی، نقش جراح ستون فقرات آموزش شما و کمک به شما در فرآیند تصمیم گیری است و طیف وسیعی از گزینه ها و آنچه از نظر فنی ممکن است، سختی و خطرات جراحی را در اختیار شما قرار می دهد. اطلاعات ارائه خواهد شد. این فرآیند و مزایای بالقوه آن را شرح می دهد. بنابراین، مهم است که جراح ستون فقرات را انتخاب کنید که اطلاعات درستی به شما بدهد.

تشخیص بیماری ستون فقرات

جراحی ستون فقرات برای افراد مبتلا به کمردرد غیرقابل توضیح توصیه نمی شود و باید درمان محافظه کارانه توصیه شود. می توان به آزمایش های تشخیصی زیر اشاره کرد:

ام آر آی

I-Discogram

روش های جراحی ستون فقرات

دیسککتومی یا میکرودیسککتومی.

در این جراحی، فتق دیسک بین مهره ای برداشته می شود تا فشار روی عصب فشرده شده کاهش یابد. میکرودیسککتومی یک جراحی کم تهاجمی ستون فقرات است.

آی لامینکتومی

در این عمل صفحه نازک پشت ستون فقرات یا لامینا برداشته می شود. این عملکرد باعث افزایش فضای کانال نخاعی و کاهش فشار می شود.

لامینوتومی

در این عمل بخشی از قوس لامینای مهره ای که طناب نخاعی را می پوشاند توسط جراح برداشته می شود. در این عمل مقدار کمتری از استخوان نسبت به لاینکتومی برداشته می شود. لامینکتومی و لامینوتومی روش های جراحی کم تهاجمی هستند. در این روش جراحی، فشردگی عصب نخاعی با بافت برطرف می شود.

فوامینوتومی

در این جراحی، بافت یا استخوانی که فضای جدا شدن ریشه های عصبی از نخاع و خروج از ستون فقرات را تشکیل می دهد، برداشته می شود.

تعویض دیسک

نشان داده شده است که تعویض دیسک مصنوعی در بیماران مبتلا به انحطاط شدید دیسک بسیار موثر است. استئوآرتریت بیماری است که می تواند باعث کمردرد و گردن درد شدید شود. در این عملیات دیسک مصنوعی جایگزین دیسک خراب می شود. این روش به عنوان یک روش جوشکاری جایگزین بخیه استفاده می شود.

جوش مهره ای

در این روش جراحی دو رباط به هم متصل می شوند. در این روش جراحی از ابزارهای خاصی برای چسباندن استخوان ها مانند چوب، پیچ و ... استفاده می شود. روش های مختلفی برای پیوند استخوان وجود دارد. تکنیک هایی مانند سوزاندن استخوان های خود و سوزاندن استخوان های دیگری. مهره کاری به روش های مختلفی انجام می شود.

ALIF، PLIF، TLIF، LIF جراحی

این جراحی شامل فیوژن ستون فقرات است و برای تثبیت ستون فقرات و از بین بردن حرکت بین استخوان ها استفاده می شود.

جوش خوردن مهره های کمری قدامی

جوش خوردن مهره های کمری خلفی

مفاصل بین مهره ای کمر در طی این عمل جراحی ایجاد می شوند.

همجوشی بین مهره ای جانبی، که به روش جراحی با استفاده از یک رویکرد کم تهاجمی به قسمت بدن انجام می شود.

جراحی حداقل ستون فقرات (MIS)

جراحی ستون فقرات حداقل تهاجمی (MIS) اولین بار در دهه 1980 انجام شد، اما اخیراً پیشرفت سریعی داشته است. پیشرفت‌های فناوری به جراحان ستون فقرات اجازه می‌دهد تا بیماران را انتخاب کنند و انواع اختلالات ستون فقرات در حال توسعه را درمان کنند، مانند بیماری دژنراتیو دیسک، فتق دیسک، شکستگی‌ها، تومورها، عفونت‌ها، بی‌ثباتی و بدشکلی‌ها.

MIS برای درمان اختلالات کمر با کمترین درگیری عضلانی ایجاد شده است. این امر باعث بهبودی سریع‌تر، از دست دادن خون کمتر در حین جراحی و بازگشت سریع‌تر به فعالیت‌های عادی می‌شود. در برخی از روش‌های MIS که به عنوان «جراحی سوراخ کلید» نیز شناخته می‌شود، جراح از یک آندوسکوپ کوچک با دوربینی که به انتهای آن متصل است، استفاده می‌کند. این آندوسکوپ از طریق یک برش کوچک در پوست وارد می شود. این دوربین به جراحان دیدی از داخل بدن می دهد و به آنها اجازه می دهد به مناطق آسیب دیده ستون فقرات دسترسی پیدا کنند.

درمان بعد از جراحی کمر

پس از جراحی ستون فقرات، فیزیوتراپ تمرینات و حرکات را به بیمار توصیه می کند.

ممکن است لازم باشد فرد 3 یا 4 روز در بیمارستان بماند. بعد از جراحی ستون فقرات باید استراحت کنید.

تمرینات فیزیوتراپی باید از روز بعد از عمل شروع شود. ورزش می تواند حرکات و ماهیچه های فرد را تقویت کند.

افراد می توانند از عصا و واکر برای راه رفتن استفاده کنند.

پیاده روی می تواند به روند بهبودی کمک کند.

شما باید با ستون فقرات کاملا صاف بنشینید.

هنگام خواب بهتر است به پشت دراز بکشید و یک بالش زیر سر و زانوهای خود قرار دهید. بهتر است روی تشکی بخوابید که خیلی نرم نباشد. وضعیت خواب بسیار مهم است، بنابراین بیمار باید مراقب باشد که بیش از حد چرخیده و خم نشود (وضعیت جنین) و به پشت بخوابد.

شما باید دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

از مصرف برخی داروها مانند آسپرین، زایلوفن، داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی به مدت 3 تا 6 ماه پس از جراحی ستون فقرات خودداری کنید.

بعد از عمل می توانید با مشورت پزشک دوش بگیرید. می توانید روی یک صندلی در حمام بنشینید. دو روز بعد از عمل می توانید به توالت بروید در این موارد از پانسمان ضد آب در ناحیه عمل استفاده کنید. در موارد دیگر، پانسمان را خشک نگه دارید.

حداقل به مدت 6 هفته از فعالیت بدنی شدید مانند بلند کردن اجسام سنگین یا چرخش های ناگهانی خودداری کنید.

5 روز اول زخم را با باند بپوشانید، سپس زخم را خشک و تمیز نگه دارید.

از تنش و فشار روی ستون فقرات خودداری کنید.

پس از جراحی می توانید چندین هفته رانندگی کنید.

قبل از بازگشت به محل کار با پزشک خود مشورت کنید.

بخیه های جذب نشده را 10 تا 12 روز پس از جراحی بردارید.

بخیه های جاذب نیازی به کشیدن ندارند، فقط انتها و ابتدای بخیه ها باید تمیز شوند.

استفاده از کمربند یا زنجیر بستگی به پزشک و نوع جراحی دارد. در عمل های با نوع توانبخشی معمولاً استفاده از کمربند کمری به مدت یک تا دو ماه توصیه می شود اما در عمل های کوچک فقط در روزهای اول برای کاهش درد توصیه می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

قرمزی و تورم شدید و ترشح در محل جراحی

ضربه به منطقه عملیاتی یا سقوط از ارتفاع

درد شدید

هنوز سرد است

برای کنترل درد چه توصیه هایی باید انجام داد؟

علاوه بر داروهای تجویز شده توسط پزشک. یخ ممکن است برای 48 ساعت اول پس از جراحی مفید باشد.

آیا بافت اسکار بعد از جراحی طبیعی است؟

تشکیل اسکار می تواند بر بهبود اثر بگذارد و جای زخم پس از جراحی شایع است. بافت اسکار پایانه های عصبی ندارد، بنابراین آسیبی نمی بیند. علت اصلی درد، چسبندگی فیبری به ریشه عصبی است. اگر بعد از جراحی مقداری اسکار دارید، این طبیعی است. اما در صورت ادامه درد بعد از عمل و برای یافتن علت درد باید معاینه کامل پزشکی انجام شود.

برنامه توانبخشی چیست؟

فیزیوتراپی مناسب، ورزش‌های کششی و تغییرات سبک زندگی مانند ترک سیگار می‌تواند سرعت بهبودی و کاهش احتمال درد را کاهش دهد.

مراجعه به سایت: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-جراح-ستون-فقرات-و-دیسک-در-شیراز





[ بازدید : 102 ]

[ پنجشنبه 25 خرداد 1402 ] [ 10:34 ] [ F369 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]