شاهد

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ شاهد خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

الگو چیست؟ انواع کارتریج برای پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چه در خانه چاپگر داشته باشید و چه در محل کار از آن استفاده می کنید، بخش های مهمی از این دستگاه وجود دارد که باید با آنها آشنا باشید. یکی از مهمترین قطعات هر چاپگر کارتریج است. این قطعه ضربان قلب هر چاپگری است و عملکرد صحیح دستگاه ارتباط مستقیمی با سلامت و حتی نوع آن دارد. اگر با عملکرد این قطعه قابل مصرف و جداشدنی در چاپگر خود آشنا نیستید، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله در مورد انواع کارتریج و نحوه کار آنها صحبت می کنیم و همچنین کارتریج های چاپگر لیزری و جوهرافشان را به شما معرفی می کنیم.



کارتریج چیست و چه کاربردی در چاپگر دارد؟

اگر از برخی افراد تصادفی بپرسید که کارتریج به چه معناست، اکثر آنها آن را به عنوان جوهر یا ماده ای توصیف می کنند که مسئول چاپ اسناد در چاپگر است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، وقت آن رسیده است که از شر این باور غلط خلاص شوید و شکل واقعی آن را بشناسید.



کارتریج چاپگر

کارتریج در لغت به معنای ظرف استوانه ای است که حاوی جوهر یا هر ماده دیگری است و برای استفاده در مکانیسم های مختلف در نظر گرفته شده است. این مجله مورد استفاده در چاپگرها دقیقاً چنین مفهومی دارد و ماده ای را که برای انجام عملیات چاپ استفاده می شود ذخیره می کند. البته این ماده در چاپگرهای مختلف ماهیت خاصی دارد که در قسمت های بعدی به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بسته به نوع چاپگری که دارید، کارتریج چاپگر شما مقدار مشخصی جوهر یا تونر را در خود جای می دهد. در فرآیند چاپ، این مواد توسط یک نازل یا درام بر روی کاغذ مورد نظر پخش شده و چاپ انجام می شود. تونر و کارتریج جوهر مورد استفاده در پرینترهای لیزری و جوهرافشان هر کدام دارای عملکردهای خاصی هستند که در ادامه به معرفی این کارکردها و مزایای آنها می پردازیم.

کارتریج حساس ترین و مهم ترین قسمت این نوع ماشین های اداری است که بسته به نوع چاپگر کارایی متفاوتی را ارائه می دهد. فرض کنید پرینترها به دو دسته جوهرافشان و لیزری تقسیم می شوند. چاپگر جوهر افشان فرآیند چاپ را با پراکندگی جوهر پیش می برد و چاپگرهای لیزری از تونر و فناوری لیزری برای آوردن اطلاعات به صفحه استفاده می کنند.



کارتریج جوهر در چاپگر جوهر افشان

قبل از اینکه به نحوه عملکرد کارتریج جوهر در چاپگر جوهرافشان بپردازیم، بد نیست با توضیح مختصری در مورد این نوع چاپگر شروع کنیم. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست از جوهر برای چاپ استفاده می کنند. این جوهر که مستقیما با کاغذ تماس پیدا نمی کند، روی آن پخش می شود و فایل مورد نظر شما را با کیفیت خوب روی کاغذ چاپ می کند. جوهر چاپگرهای جوهر افشان که با استفاده از رنگ یا پیگمنت ساخته شده است، به صورت رنگی یا مشکی در دسترس مشتریان است.

چاپگرها چاپگرها چاپگرها پرینترها در واقع کارتریج های جوهری هستند که در این نوع چاپگرها استفاده می شوند. این مدل دارای یک نازل و چندین نازل پمپ است که روی نازل قرار گرفته و جوهر را روی فایل ها می پاشند. همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، جوهرهای مورد استفاده در چاپگرهای جوهرافشان پیگمنت یا پیگمنت هستند. بر این اساس جوهرها نیز به دو دسته «پیگمنت» و «پیگمنت» تقسیم می شوند:

رنگدانه: جوهر این نوع از رنگدانه تشکیل شده است.

جوهر: حاوی محلول رنگی جوهر ذخیره شده در آن است.

بسته به نحوه پخش جوهر روی سند، آنها را نیز به دو گروه زیر تقسیم می کنیم:

حرارتی: با این نوع یک المنت حرارتی در داخل کارتریج وجود دارد که پس از گرم شدن جوهر باعث پاشش آن بر روی سند می شود.

پیزوالکتریک: در این مدل از کریستال های پیزوالکتریک در نازل ها استفاده می شود که وظیفه کنترل تزریق جوهر به کاغذ را بر عهده دارند.



اجزای کارتریج پرینتر جوهرافشان

این قطعه در چاپگر جوهرافشان از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

بدن

یکی

مزایای جوهر جوهر



اکنون که با کارتریج جوهر افشان و نحوه کار آن آشنا شدیم، نوبت به معرفی مزایای این قطعه می رسد. مهمترین مزایای آن عبارتند از:

قیمت قابل قبولی دارند و برای مصارف خانگی گزینه های اقتصادی به حساب می آیند.

جوهر چاپ شده روی اسناد برای خشک شدن نیازی به گرما ندارد.

اسناد چاپی آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

تونر یا کارتریج لیزری در چاپگر لیزری

همزمان با پیشرفت علم و فناوری، دنیای نویسنده نیز دستخوش تغییرات اساسی شده است. یکی از بزرگ‌ترین تحولاتی که بر فرآیند چاپ سازمان‌ها تأثیر می‌گذارد، ورود دستگاه‌های لیزر به بازار است. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال 1975 وارد بازار شد و با ویژگی ها و عملکرد خوب توانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پرینترهای لیزری که امروزه در بازار می بینیم تکامل پرینترهای لیزری قدیمی هستند و بسیار مفید و منحصر به فرد هستند.



تونر چیست؟

مخزن حاوی تجهیزات لازم برای چاپ با پرینترهای لیزری نیز کارتریج نامیده می شود. اما این کارتریج که در بین کاربران به عنوان لیزر یا تونر شناخته می شود، چیز بسیار متفاوتی را درون خود جای می دهد. مواد ذخیره شده در آنجا در واقع تونر نامیده می شود که مخلوطی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. این پودر فشرده از طریق قطعه ای به نام "درام" به کاغذ منتقل می شود. یعنی تونر موجود در این نوع دارای بار منفی است و بنابراین به کاغذ دارای بار مثبت می چسبد و چاپ می کند.



قطعات برای پرینترهای لیزری

در زیر برخی از قطعات و اجزای مهم در پرینترهای لیزری آورده شده است:

نمایش

تونر

دکتر بلید

آهن ربا

واحد فیوزر

فوم غلتک

تیغه (تیغه تمیز کننده)

طبل

درایو تسمه

جعبه تونر زباله

باتلاق الکترونیک

مزایای کارتریج تونر

در زیر برخی از مهمترین مزیت های کارتریج پرینتر لیزری که به دلیل تقاضای بالایی در بازار است را ارائه خواهیم داد:

سرعت چاپ بسیار بالا

قابلیت شارژ مجدد داشته باشد

ظرفیت فشار بالا

عمر طولانی تر از انواع جوهر

البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کارتریج های تونر لیزری و پرینترهای لیزری عموماً قیمت بیشتری نسبت به جوهر افشان دارند به همین دلیل برای ادارات و سازمان هایی که نیاز به چاپ روزانه با تیراژ بالا دارند بهترین انتخاب هستند.



اولین کارتریج چیست؟

مثل کارتریج اصلی این شرکت هست با این تفاوت که کمتر از شارژ کامل هست و تونر کمتری داره. استارت معمولاً هنگام خرید چاپگر عرضه می شود و همانطور که از نام آن پیداست، توسط سازنده برای راه اندازی چاپگر در چاپگر قرار می گیرد و از آنجایی که مخزن جوهر پر نیست، ظرفیت چاپ کمتری دارد، اما می تواند قابلیت پر کردن و اضافه کردن تونر و قابل پر کردن و استفاده چند بار. بنابراین، توصیه می شود یک چاپگر با کارتریج اولیه اصلی خریداری کنید و پس از تمام شدن جوهر آن را دوباره پر کنید.

توجه به این نکته ضروری است که برخی از فروشندگان کارتریج اصلی را از واحد چاپگر جدا می کنند تا قیمت چاپگر کمی پایین تر باشد. اگر چاپگر ندارید، باید یک کارتریج با قیمت بالاتر یا کارتریج اصلی خریداری کنید، در این صورت چاپگر هزینه بیشتری خواهد داشت.



چه زمانی باید کارتریج چاپ را تعویض کرد؟

در حال حاضر کارتریج های پرینتر جوهرافشان در رنگ های آبی، مشکی، سفید و قرمز در بازار موجود است و افراد می توانند بنا به نیاز خود اقدام به خرید آن نمایند. اما مهمترین نکته در این زمینه نگهداری و تعویض به موقع آنهاست. در واقع حساسیت بالای این قطعه مهم همیشه باعث شده تا پیشنهادات زیادی برای نگهداری از آنها ارائه شود.

برای مثال، حتما بارها این پیام را دیده اید که جوهر چاپگر تمام می شود. این پیام به شما اطلاع می دهد که زمان تعویض آن فرا رسیده است. البته توصیه ما این است که اگر خطاها و مشکلات دستگاه در چاپگر زیاد است، به سراغ تعویض کارتریج بروید. یعنی اگر فقط رنگ چاپگر محو شود، پر کردن مجدد جوهر و به روز رسانی سیستم عامل دستگاه کافی است تا آنچه را که می خواهید به شما ارائه دهد. ما می خواهیم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم، به ما بپیوندید.



روش های نگهداری چاپگر

کارتریج ها منبع اصلی رنگ برای چاپگرها هستند و هر گونه مشکل یا آسیب می تواند جریان کار چاپگر را مختل کند. بنابراین باید به بهترین نحو از آنها حمایت شود. در واقع، اگر جوهر را پاک نکنید، به سرعت خشک می شود و نمی توان آن را دوباره پر کرد و هزینه های شما را دو برابر می کند. در زیر برخی از بهترین روش های موجود برای نگهداری آنها آورده شده است.

روش اول:

اگر با چاپگرهای جوهرافشان کار می کنید، باید بدانید که این جوهر است که چاپ را انجام می دهد. پس همیشه جوهر را روی سر و داخل سوراخ ها نگه دارید. و اگر از دستگاه استفاده نمی کنید، جوهر خشک می شود و سوراخ های کارتریج را مسدود می کند. بنابراین از این مشکل اجتناب کنید؛ همیشه با جوهر دوباره پر کنید.

روش دیگر:

هرگز کارتریج ها را در جای گرم نگهداری نکنید. این امر باعث انبساط و نشت هوا در آن می شود. اگر از مخزن استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که به دلیل عملکرد چاپگر، مقداری جوهر در ناحیه سر جمع می شود. بنابراین، برای بهبود کیفیت چاپ، توصیه می شود هد را ماهی یک بار یا بعد از هر 100 صفحه چاپ شده روی دستمال مرطوب قرار دهید تا جوهر باقیمانده پاک شود.

روش سوم:

هنگام قرار دادن کارتریج در کارتریج بسیار مراقب باشید. زیرا سوزن های داخل چاپگر و تراشه طلای روی آن نباید آسیب ببیند. در صورت برخورد و آسیب، مدارها قطع می شود و اتصال بین کارتریج و کارتریج آسیب می بیند.



نکاتی که باید قبل از خرید چاپگر بدانید

انواع مختلفی از کارتریج ها در بازار وجود دارد، اما چگونه بهترین محصول را برای چاپگر خود انتخاب می کنید؟ در زیر یک راهنمای دقیق در مورد این موضوع آورده شده است:

نوع و مدل چاپگر خود را بررسی کنید

پرینترها بسته به نوعشان کارتریج های مخصوص به خود را دارند (لیزر یا جوهرافشان) و شما باید برای تجهیزات سازگار اقدام کنید. از طرف دیگر، نباید بین مدل های مختلف چاپگر تفاوتی وجود داشته باشد. معمولاً هنگام خرید چاپگر، یک دفترچه راهنمای دستورالعمل دریافت می کنید که حاوی اطلاعاتی در مورد کارتریج های سازگار با دستگاه شما است. حتی اگر این دفترچه راهنما را ندارید، نگران نباشید، می توانید با مراجعه به وب سایت سازنده چاپگر، اطلاعات کاملی در مورد آن به دست آورید.



به رنگ فونت دقت کنید

نکته دیگری که هنگام خرید کارتریج باید به آن توجه کنید رنگ آن است. با پرینترهای لیزری تک رنگ، این انتخاب بسیار آسان است، زیرا چاپگرها فقط از نوع خاصی از کارتریج پشتیبانی می کنند و یک جستجوی کوتاه در اینترنت کافی است تا شما را به مدل های سازگار با چاپگرتان برساند.

این مشکل با پرینترهای لیزری دشوارتر است. زیرا عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، با چه رنگی می خواهید برگه ها را چاپ کنید، بنابراین مهم است که شماره مربوط به کارتریج را پیدا کنید. به عنوان مثال چاپگرهای HP، شماره کارتریج آنها با حرف A شروع می شود.



خوب به دقت گوش کن

کارتریج های موجود در بازار امروزه بر اساس کیفیت، اصالت، طراحی اصلی و معمولی به سه دسته تقسیم می شوند. خوب همانطور که حدس می زنید نوع اصلی توسط خود سازنده اصلی تولید می شود، کارتریج های طرح اصلی (سازگار) از نظر کیفیت نزدیک به اصل هستند اما سازنده های مختلفی دارند. بنابراین قیمت آنها همچنان پایین است. قیمت کم و نزدیک بودن به نوع اصلی نیز از عواملی است که افراد را به خرید طرح اصلی ترغیب می کند. البته برای اینکه به چاپگر خود آسیبی نرسد، توصیه می کنیم برای خرید کارتریج های طرح اصلی به یک شرکت معتبر و معتبر مراجعه کنید.



روی برند تمرکز کنید

امروزه پرینترهای سامسونگ، کانن و اچ پی معروف ترین برندهای فعال در این صنعت هستند که هر کدام کارتریج جوهر اصلی را برای دستگاه های خود تولید می کنند. البته خرید نسخه های اورجینال این برندها از نظر کیفیت بسیار بهتر و تاثیرگذاری کمتری دارد. اگر چاپگر شما سامسونگ است، کارتریج جوهر برند HP را خریداری نکنید. زیرا گاهی اوقات این ناهماهنگی پاسخگوی نیاز کاربر نیست.



مراقب چاپگر خود باشید

در برخی از مشاغل، چاپگر یکی از مهم ترین ابزارهای اداری است که به دفعات در روز استفاده می شود. بنابراین، قطعات آن را دست کم نگیرید و در صورت نیاز به تعویض، به بهترین نتیجه برسید. شاید هر چه کیفیت کارت استفاده شده در چاپگر بالاتر باشد، خروجی آن بهتر باشد.

اگر برای خرید، تعویض یا شارژ مجدد کارتریج به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می توانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما اطلاعات کامل تری در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.



اخرین حرف

مطالب ذکر شده در این مقاله به شما اطلاعات کلی در مورد کارتریج های جوهرافشان و پرینترهای لیزری و مزایای مربوط به آنها می دهد. اما اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، حتما مقالات مرتبط را بررسی کنید یا با همکاران ما تماس بگیرید. برای دریافت کارتریج پرینتر و اطلاع از قیمت آن می توانید از طریق لینک زیر به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا مراجعه نمایید.

مطالعه از رفرنس: کارتریج چیست؟





[ بازدید : 135 ]

[ سه شنبه 2 خرداد 1402 ] [ 10:22 ] [ F369 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]