شاهد

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ شاهد خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


ویروس HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. این ویروس از طریق تماس پوست به پوست بین افراد منتقل می شود. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که بیش از 40 نوع آن از طریق جنسی منتقل می شود و می تواند اندام تناسلی، دهان یا گلو شما را تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، HPV شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) است.

این بیماری آنقدر شایع است که بیشتر افراد فعال از نظر جنسی می توانند نوعی از آن را داشته باشند، حتی اگر شریک جنسی کمی داشته باشند.

برخی از موارد عفونت زگیل تناسلی ممکن است مشکلاتی برای سلامتی ایجاد نکند. با این حال، برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی می تواند منجر به زگیل تناسلی و حتی سرطان دهانه رحم، راست روده و گلو شود.

در این مقاله از بخش علائم و بیماری های دکتر. مجله سلامت بهشتیان به بیماری ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی و هر آنچه که باید در مورد این بیماری بدانیم پرداخته است.

منشا زگیل تناسلی

ویروسی که باعث زگیل تناسلی می شود از طریق تماس پوست به پوست پخش می شود. بیشتر افراد از طریق رابطه جنسی مستقیم، از جمله رابطه جنسی تناسلی، مقعدی و دهانی به HPV تناسلی مبتلا می شوند.

از آنجایی که HPV یک عفونت است که از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود، نیازی به انتقال جنسی نیست.

بسیاری از افراد زگیل تناسلی دارند و آن را نمی دانند. این بدان معناست که حتی اگر شریک زندگی شما هیچ علامتی نداشته باشد، باز هم می تواند بیماری را به شما منتقل کند. یک فرد همچنین می تواند چندین نوع HPV داشته باشد.

در موارد نادر، مادران مبتلا به زگیل تناسلی می توانند ویروس را در هنگام زایمان به نوزادان خود منتقل کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، کودک شما ممکن است به وضعیتی به نام پاپیلوماتوز تنفسی مکرر مبتلا شود که در آن زگیل های مرتبط با HPV در داخل گلو یا نای کودک ایجاد می شود.

علائم زگیل تناسلی

در بیشتر موارد، عفونت HPV بدون علامت است و مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. برای درمان با دکتر کیوان آقامحمدپور تماس بگیرید. 


در واقع، طبق گفته‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، 90 درصد عفونت‌های HPV (9 از 10) خود به خود در عرض دو سال از بین می‌روند. با این حال، از آنجایی که ویروس در حال حاضر هنوز در بدن فرد وجود دارد، می تواند بدون اطلاع آنها به دیگران سرایت کند.

زمانی که ویروس به خودی خود از بین نرود، می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. این مشکلات شامل زگیل تناسلی و گلو (معروف به پاپیلوماتوز تنفسی مکرر) است.

زگیل تناسلی همچنین می تواند باعث سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های تناسلی، سر، گردن و گلو شود.

انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند با انواعی که باعث سرطان می شوند. متفاوت است. بنابراین داشتن زگیل تناسلی ناشی از HPV به معنای ابتلا به سرطان نیست.

سرطان های ناشی از HPV اغلب تا زمانی که بیماری در مراحل پایانی رشد خود قرار نگیرد، هیچ علامتی ایجاد نمی کند. آزمایش های منظم و معاینات منظم می تواند به تشخیص زودهنگام بیماری های ناشی از ویروس HPV در بدن کمک کند. این می تواند مشکل را زود تشخیص دهد و شانس درمان را افزایش دهد.

زگیل تناسلی در مردان

اکثر مردان مبتلا به HPV هیچ علامتی ندارند و برخی از مردان ممکن است دچار زگیل تناسلی شوند. اگر متوجه بزرگ شدن یا بزرگ شدن غیرعادی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد خود شدید، به پزشک مراجعه کنید.

برخی از سویه های این ویروس می توانند باعث سرطان آلت تناسلی، مقعد و حلق در مردان شوند. برخی از مردان، از جمله مردانی که رابطه جنسی مقعدی دارند و مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سرطان های مرتبط با HPV باشند.

انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند با آنهایی که باعث سرطان می شوند یکسان نیستند.

زگیل تناسلی در زنان

تخمین زده می شود که 80 درصد زنان در طول زندگی خود به حداقل یک نوع سویه HPV مبتلا می شوند. بیشتر زنان مبتلا به HPV مانند مردان هیچ علامتی ندارند و ویروس بدون ایجاد مشکل از بین می رود.

برخی از زنان ممکن است متوجه زگیل در ناحیه تناسلی خود شوند. این زائده ها می توانند در داخل واژن، داخل یا نزدیک مقعد و روی دهانه رحم یا فرج ظاهر شوند.

اگر متوجه هرگونه برآمدگی یا رشد غیرعادی در ناحیه تناسلی یا اطراف آن شدید، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برخی از انواع HPV می توانند باعث سرطان دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم، دهانه رحم یا گلو شوند. آزمایش های مکرر می تواند در تشخیص تغییرات مرتبط با سرطان دهانه رحم در زنان مفید باشد. همچنین، آزمایش DNA روی سلول های دهانه رحم می تواند سرطان های مرتبط با HPV را تشخیص دهد.

آزمایش هایی برای تشخیص زگیل تناسلی

تست های تشخیصی زگیل تناسلی در مردان و زنان متفاوت است.

مطالعات تشخیصی در زنان

دستورالعمل های گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) توصیه می کند که زنان اولین تست پاپ را در سن 21 سالگی انجام دهند، چه از نظر جنسی فعال باشند یا نه.

تست پاپ اسمیر منظم به شناسایی رشد غیر طبیعی سلول در زنان کمک می کند. این سلول ها می توانند نشانه سرطان دهانه رحم یا سایر مشکلات مربوط به زگیل تناسلی باشند.

زنان بین 21 تا 29 سال باید هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. زنان بین 30 تا 65 سال باید یکی از موارد زیر را انجام دهند:

هر سه سال یکبار آزمایش پاپ انجام دهید.

هر پنج سال یک بار آزمایش HPV انجام دهید. این تست انواع پرخطر HPV (hrHPV) را غربالگری می کند.

هر پنج سال هر دو آزمایش را با هم انجام دهید.

طبق دستورالعمل های گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، آزمایش مستقل دقیق تر از آزمایش همزمان است.

اگر کمتر از 30 سال دارید و نتایج پاپ اسمیر غیرطبیعی است، پزشک یا متخصص زنان نیز ممکن است آزمایش HPV را تجویز کند.

حداقل 14 نوع HPV وجود دارد که می تواند باعث سرطان شود. اگر یکی از این انواع را دارید، پزشک ممکن است تغییرات دهانه رحم شما را کنترل کند.

در چنین مواردی ممکن است نیاز به آزمایش پاپ اسمیر بیشتری باشد. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش‌های اضافی مانند کولپوسکوپی را انجام دهد.

تغییرات دهانه رحم که باعث سرطان می شود اغلب سال ها طول می کشد تا ظاهر شود و عفونت های HPV اغلب خود به خود و بدون ایجاد سرطان از بین می روند. به جای آزمایش سلول های غیرطبیعی یا پیش سرطانی، فرد می تواند منتظر بماند و امیدوار باشد که ویروس خود به خود از بین برود.

تست های تشخیصی در مردان

لازم به ذکر است که آزمایش DNA برای HPV فقط برای زنان در دسترس است. در حال حاضر هیچ آزمایش تایید شده FDA برای تشخیص این ویروس در مردان وجود ندارد.

بر اساس اطلاعات موجود در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در حال حاضر آزمایش خاصی برای تشخیص سرطان رکتوم، گلو یا تناسلی در مردان وجود ندارد.

برخی از پزشکان ممکن است اسمیر رکتوم را برای مردانی که در معرض خطر بالای سرطان رکتوم هستند توصیه کنند. تجویز دارو این آزمایش بر روی مردانی که رابطه جنسی مقعدی دارند یا آلوده به HIV هستند انجام می شود.

درمان HPV

در بیشتر موارد، HPV خود به خود از بین می رود، بنابراین هیچ درمانی برای عفونت وجود ندارد. اما بهتر است آزمایش های تشخیصی را به مدت یک سال تکرار کنید و متوجه شوید که آیا عفونت HPV ادامه دارد یا خیر و تغییرات در سلول ها نیاز به پیگیری بیشتر دارد.

زگیل تناسلی را می توان با داروهای تجویزی، سوزاندن یا انجماد با نیتروژن مایع درمان کرد. با این حال، از بین بردن زگیل خود ویروس را درمان نمی کند و زگیل می تواند دوباره ظاهر شود.

سلول های پیش سرطانی را می توان از طریق روش های درمانی که در مطب پزشک انجام می شود حذف کرد. سرطان ناشی از HPV را می توان با شیمی درمانی، پرتودرمانی یا جراحی درمان کرد. گاهی اوقات می توان از چندین روش درمانی به طور همزمان استفاده کرد.

در حال حاضر هیچ درمان طبیعی موثری برای این ویروس وجود ندارد.

غربالگری منظم HPV و سرطان دهانه رحم برای شناسایی، نظارت و درمان مشکلات سلامتی ناشی از عفونت HPV مهم است.





[ بازدید : 80 ]

[ دوشنبه 7 اسفند 1402 ] [ 10:12 ] [ F369 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]